Punca Sakit Belakang

Punca Sakit Belakang

Di dalam tulang belakang terdapat saraf tunjuang yang menghubungkan antara organ dengan otak. Saraf ini berfungsi menerima isyarat memproses dan menjadi pengantara antara bahagian otak dan sesuatu organ.

Sesuatu organ akan sentiasa menerima isyarat tenaga daripada Kelenjar Pineal (NW1) dalam bentuk isyarat bertekanan tinggi dan menghantar isyarat yang bertekanan rendah ke tulang Coccyx (tulang sulbi). Proses ini akan memastikan sesuatu organ terus berfungsi seperti biasa.

Apabila suatu organ lemah atau berpenyakit, ia akan menghantar isyarat bertekanan rendah yang lebih banyak daripada biasa. Isyarat ini akan dipendam oleh saraf tunjang sebelum diproses untuk dihantar dan dineutralkan oleh tulang sulbi. Pemendaman ini lah (sementara menunggu ia dihantar dan diproses oleh tulang sulbi) akan menyebabkan struktur atom di bahagian tulang belakang menjadi lemah ikatannya. Pemendaman tenaga yang berterusan ini akan menjadikan tulang atau ruas tulang menjadi sangat lembut dan mudah tercedera. Kesan tekanan graviti atau aktiviti lasak akan menjadikan ia mudah tercedera atau menyebabkan kesan tergelincir. Antara penyakit kronik yang didakwa atau diistilahkan berkaitan dengan sakit tulang belakang iala slip disk.

Sebenarnya walaupun hanya ada terlebih sedikit sahaja isyarat bertekanan rendah daripada tahap normal, rasa kesakitan telah mula dirasai. Jika isyarat tersebut terlalu banyak dan berlaku berulang kali, maka ia akan menyebabkan sakit belakang menjadi kronik.

Petua Mengurangkan Simptom Sakit Belakang

  • Setiap pesakit mempunyai punca yang berbeza antara satu sama lain dan ia
    dapat ditentukan setelah pemeriksaan (mengikut kaedah Applied Kinesiology secara
    terpeinci dan tepat)dijalankan. Untuk tidak menghampakan, berikut ialah
    ringkasan petua yang ingin diperturunkan di sini untuk mengurangkan simptom
    sakit belakang.
  • Amalkan membengkok lutut ketika mengambil barang, jangan membongkokkan
    pinggang. Caranya ialah dengan duduk mencangkung sedikit, angkat barang dan naik
    dengan cara meluruskan lutut semula. Cara ini dapat mengelakkan sakit belakang
    terutama di bahagian pinggul atau Cervical.
  • Jaga amalan pemakanan kerana sebahagian sakit tulang belakang adalah
    berpunca daripada organ-organ yang terlibat dengan penghadaman. Elakkan makan
    makanan yang masam berlebihan, makanan yang mengandungi pewarna atau perisa atau
    pengawit. Elakkan mengambil kopi terutama Nescefe dan air bergas /
    bikarbonat.
  • Menghentikan makanan berprotein akan menyumbang kepada 80% kesan pemulihan
    terhadap sakit belakang.

Psikologi adalah perkara terpenting yang perlu diawasi kerana ia sangat berkaitan dengan organ penghadaman. Saya akan terangkan secara terpeinci dan penuh saintifik kaitan antara organ dan karekor yang dikatakan sebagai punca penyakit belakang di dalam post yang lain, insya Allah. Sebagai langkah amalan gaya hidup sihat, berikut ialah perkara yang perlu dijaga:-

  • Banyak bersabar, kawal perasaan marah (berkaitan dengan Hempedu (NW14),
    Tekanan darah tinggi (NW7).
  • Jangan mudah rasa teraniaya jika dizalimi atau diperlakukan dengan sesuatu
    yang tidak adil (berkaitan dengan sistem limpatik (NW12).
  • Jangan mudah rasa tidak puas hati, cemburu, kecewa, hasad, dengki, khianat
    (yang berkaitan dengan organ pankreas (NW15)
  • Jangan mudah bersedih (yang berkaitan dengan organ paru-paru (NW10).
  • Jangan mudah risau (yang berkaitan dengan jantung (NW11)
  • Jangan terlalu cerewet, berkira atau cepat melatah (berkaitan dengan buah
    pinggang NW13).

This entry was posted on Saturday, April 10th, 2010 at 4:28 am and is filed under Uncategorized. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

44 Responses to “Punca Sakit Belakang”

  1. Primum, Non Nocere Says:

    Sakit Belakang?…

    Share 85% Malaysian selalu ada sakit belakang. Sebab utama adalah umur dan overuse syndrome. Dan juga sebab-sebab yang berikut: Kurang vitamin D. Sakit belakang yang bukan berpunca dari penyakit atau kecederaan selalunya disebabkan kurang vitamin D, te…

  2. elly Says:

    hai..saya ad prtanyaan..saya sedang mengalami sakit pada bahagian belakang badan dan juga turut menyebabkan pinggang saya sakit..hal ini berlaku apabila saya membuat sebarang pergerakan samaada duduk,baring dan lain-lain..adakah perkara ini serius dan perlu mendapatkan rawatan selanjutnya atau hanya lenguh pada badan sahaja..?

  3. admin Says:

    Pergi berjumpa doktor pakar tulang belakang untuk mengadakan test:

    1) x-ray
    2) MRI

    Kalau nak cuba akupuntur cina, di Jalan Gasing ada tempat bagus

  4. Dr Nizar abd jalil Says:

    Sakit belakang,tengkok yg kronik kebanyakannya disebabkan oleh arthritis sendi facetatau pun slipped disc/spinal stenosis.Kesakitan ini kalau dibiarkan akan meembunuh kehidupan anda .Anda akan menjadi tidak produktif,tidak ceria dan kemurungan.Kebayakan dr akan rujuk pada physiotheraist bila ubat makan saja tidak dapat memebantu.Tapi tahukah anda bahaa rawatan suntikan radiofrequency(perubatan moden)telah banyak berjaya merawat pesakit seperti ini.Sila lawati blog :drnizarabduljalil.blogspot.com utk maklumat lanjut..atau tel hp 0139803389 utk free consultation.

  5. nurul Says:

    saya berumur 21 thn.kalau setiap kali datang bulan bhgn belakang atas punggung saya mesti terasa sakit. adakah sakit tersebut d sebabkan saya datang bulan. saya mengalami perkara tersebut sejak 2,3 bulan lalu dan apakah penyelesaiannya?

  6. lily Says:

    saya sakit di bahagian belakang pinggang sampai ke peha… hampir sebulan masalah ini berlaku.. bila berjumpa doktor,dia ckp urat belakang terkepit..dh mkn ubt tp sampai skrg msih belum pulih..

  7. ain syafiqah Says:

    hai.. dr.. sy ada kwan yg menghidapi sakit seperti ini.. ble dia stress,sedih,marah atau ada ape2 yg mnggu tntg emosinya.. sakit yg dia alami,akn brtambah kronik.. dia selalu beritahu saya dia tak boleh stress,saya selalu igt dia tipu saya.. bila saya baca petikan d’atas tadi.. rupa2nya betul… boleh dr,beritahu saya pemakanan apa yg patut d’elakkan bagi pesakit seperti ini.. dia slalu mnum air yg brgas especially 100% plus,n air bikarbonat.. adakah ikan bilis juga adalah salah satu pemakanan yg tk sihat bg dia? sebab tu adalah lauk kgemaran dia…

  8. yana Says:

    saya mushkil la..bila sy duduk dlm 15 mnt skrg mest lenguh blkg ..pa mslhnyanya ya..bila baring ok…

  9. noormaliza Says:

    suami sy sering skt2 belakang..dtmbh lg dgn kekejangan otot2 bdn.shingga suami sy xdpt bgerak..sy smkin runsing dan khuatir krna skt ini sering tjdi pd suami sy akhir2 ini…sy sdh bw ke klinik utk pmriksaan tp doctor hanya check dan mberi suntikan pd suami sy..slps dr suntikan itu brula suami sy beransur sht…apa yg mbt sy tetanye2 apkh sbnrnye pnykit suami sy ini…apakah effect dr pnykit ini…

  10. lynn Says:

    hye, suami saya pernah jatuh motor hampir lebih dari 3 kali pada sekitar umurnya 15-18tahun dan ada dibahagian badannya patah. Sekarang beliau mengalami sakit pinggang dan tulang belakang yang berlarutan. Saya sudah membawanya ke hospital untuk mendapat rawatan lebih lanjut tetapi tiada apa2 perubahan malahan bertambah teruk. Pihak hospital hanya memberikan ubat penahan sakit sahaja. Apakah tindakan selanjutnya yang hari saya buat?

  11. Punca dan Petua Hilangkan Sakit Belakang | Sakit Belakang-Pencegahan Adalah Terbaik | ar-rifke Says:

    [...] sumber [...]

  12. si penanya Says:

    assalamualaikum..sy nk tnye.. sy ad seorg shbt, die ad sakit belakang bahagian bahu kanan.. apakah penyakitnya? adakah serius?

  13. miss z Says:

    assalamulaikum..sjk akhir2 ni sy sering skit bhagian dada dan keskitan tu myebabkan tulang blakang sy skit iaitu selaras dgn paras dada. sy ni seorg yg aktif dalam aktiviti sukan dan kesakitan terasa sgt bila sy mmbuat sbarang lompatan dan larian. keadaan ini bt sy rsau ttg thap kesihatan sy memandangkan msih byak commitment yg prlu sy lksanakan. adakah ksakitan ini berpnca dr kgiatan aktif sy atau disebabkn sy sering tdur di lantai beralaskan tilam nipis?

  14. nory Says:

    Saya sakit belakang di tepi kiri kanan tulang rusuk, mkn ubat, suntik,dah berurut pun tak hilang, ….sakitnya diantara pkl 3..4 pagi terlampau sakit nak muntah. waktu siang , sampai mlm belum tidur tiada masalah tidak sakit. yg hairannya terkejut pkl 3.4.akan terasa sakit …yg hairan duk dipej bilek sejuk taada masalah

  15. aisya Says:

    hai,
    Sejak akhir-akhir ni, belakang saya semakin sakit. Penghujung tahun lepas, saya terjatuh dari tangga pejabat. Tulang leher di bhgn belakang hingga ke tulang punggung terhentak kuat. masa tu, terasa sakit menusuk pd dada. rasa cam sesak nafas pn ada. Saya cuba menjerit tapi suara saya tak kedengaran. sebulan lepas 2 saya g hospital, n doc sarankan utk jalani fisioterapi. Lepas 3 bulan tamat fisio, belakang saya semakin teruk sakit. Terkadang rasa cam sesak nafas. Sy cuba jugak utk berurut tapi tak menjadi. sakit 2 x jugak hilang. Lutut saya jadi xkuat untuk untuk berdiri. Apatah lagi kalau nak pakai kasut tumit tinggi, lagi la tak boleh. kalau waktu tgh smayang, sakit belakang n sakit pd lutut tetap ada, so, xleh nk ruku’ sgt. Apa yang patut saya buat???

  16. angah Says:

    Assalamualaikum….

    sya mengalami sakit belakang sejak 2010 dan sedang menjalani rawatan fisioterapi. kesakitan ini berlarutan selepas saya diserang denggi bulan julai tahun lepas. sya dikatakan mengalami low back ache.
    persoalan sya, apakah kesakitan sya ini ada kaitan dengan denggi dan sejauh mana keberkesanan rawatan fisioterapi yang saya jalani. ini kerana, adakalanya sya rasa semakin sakit selepas pulang dari rawatan fisioterapi tersebut. terima kasih

  17. lala Says:

    sy mengalami skt dada di sebelah knan..ia blaku pd waktu mlm..sblm nie,sy pnh menjalani fisioterapi sb tlg blkg sy bengkok..adakah hal ini slg bkaitan??trma ksh..

  18. lin Says:

    Sy derita menanngung sakit belakang sejak di Sekolah Menengah lagi.Skrg usia sy 27 tahun,perempuan,blum berkahwin,berat-42kg,tinggi-153 cm..sakit seperti bdenyut2 di tulang belakang bahagn atas,kmudian turut rasa kebas2 di kedua belah tapak tangan,tangan dan sakit payudara.sy x tahu apa puncanya dan sekarang sedang berusaha mencari penawar kerana semakin x selesa dgn keadaan ini.

  19. faizul Says:

    Saya pula mengalami sakit belakang jarang2…tp,kalo dah kena tue sakit sangat2..sampai xleh nak buat keja.duk kat kerusi jew.saya skarang xleh nak buat keja berat plak..

  20. eida Says:

    sy sllu sngt skit blakang..bla dduk je msty sakit sngat2..bla sy g check doktor cakp xda pe2…dh 4 bulan lbih sy mcm ni…skg lg sakit dari dlu..knape ea??

  21. shillah Says:

    saya mengalami sakit pinggang sejak sebulan lebih. sakit sagat tak bolehbergerak laju, tak boleh tunduk, tidur pun susah. kalau malam atau masa hujan terlampau sakit sm tak dapat tdr berjam2

  22. shima Says:

    tulang belakang saya bengkok,,adakah sakit pinggang yang saya hadapi sekarang ini di sebabkan tulang belakang saya bengkok??.. bagaimana hendak saya elak daripada sakit tulang belakang yang teramat sangat??..

  23. Zulipah Binti Ibrahim Says:

    saya mengalami sakit belakang yg agak teruk..kdg2 sakit,lepas tu hilang..punca dari mendpt anak pertama pd 1997..mula2 x berapa sakit,skrg semakin sakit..adakah berkaitan dgn cara tidur yg salah atau pemakana..ada penawar tk utk sakit ini?

  24. intan syaza bt misuan Says:

    kdang2 dibahagian tengah badan dibahagian belakang saya mengalami kesakitan.adkh itu salah satu simptom penyakit tulang belakang juga?kesakitan ini berlaku bila saya duduk dgn terlalu lama terutama ketika duduk bersila.

  25. nurul 83 Says:

    saya selalu mengalami sakit pinggang belakang,setiap kali nak bangun tidur,berapa2 bulan lepas saya terpaksa di tarik oleh ibu.kerana terlalu sakit.

  26. intan Says:

    salam saya sllu mngalami skt blkg n kdang2 bahu dan tengkuk saya jgak rasa skit…ksakitan ini kdang2 mnyerang jgak…kdg2 smpai skar nk brnafas…adakah ksakitan ini d sbbkn cara prmakanan saya yg krang sht???perlu x saya berjmpa dgn dktor?

  27. slamet edy susanto Says:

    saya mengalami sakit tulang punggung sejak 3 tahun lalu, terutama saat tidur malam, terkadang saat sakit sampai sesak napas & terjadi trauma klo mau tidur. apakah ada obat atau terafi untuk mengurangi derita yg saya alami ini???

  28. intanurlemsha Says:

    Dr,
    Saya sedang hamil 6 bln & mengalami sakit pinggang yang teruk sejak seminggu yang lalu, saya telah pun ke klinik. Dr memberikan paracetamol utk menahan sakit dan ubat sapu utk melegakan otot pinggang yg sakit. Namun sakit tidak hilang & saya seperti bergantung kepada paracetamol tersebut untuk menghilangkan rasa sakit kerana setiap kali tidur malam, saya akan terjaga dan kesakitan di tgh mlm. Kalau boleh sy nk elakkan pengambilan pracetamol tersebut sbb hamil…

  29. nabila Says:

    asalam..sy ingin b’tnya..sy mngalmi sakit d’bhgian pggang sblh kiri.hmpir stiap hari sakit.kaki saya brasa kebas je.tp umur sy bru 17thun.apakah punca smue ni ye?sy x thn la.ari2 sakit.taun ni sy nk hadapi exam bsr SPM..tlg sy..=(

  30. nur alia Says:

    Dr,
    Sy berusia 25tahun. Sekarang sy mengalami masalah skt tulang belakang. posture bdn sy membongkok adakah sbb itu sy mengalami skt ini. Bagaimana utk atasi masalah ini.

  31. nizar Says:

    Dr, saya ade sakit belakang dah lama,cuma baru-baru ni sakit sangat,tapi bila ke kilinik, doktor kata semua orang macamtu kalau salah angkat barang.Apa yang memusykilkan saya doktor hanya bagi ubat tahan sakit paracetamol 500mg sahaja yang mana tidak mendatangkan kesan.Saya nak berjalan pun susah,sakitnyer menular ke peha pula tetapi kencing saya tiada masalah.

  32. fais Says:

    saya selalu meniarap sewaktu menggunakan lapto di rumah dan selepas iyu bahagian pinggang saya akan merasa sakit jika membuat pergerakan sama ada bangun atau duduk.. adakan masalah saya ini berkenaan masalah tulang atau sesuatu penyakit lain?

  33. ima Says:

    hai…sy nk tye…dlu waktu sy umo 16 - 21,sy kerap jatuh motor.tp skrang tulang belakang sy selalu sakit.bila sy x-ray kelihatan tulang belakang sy membengkok.Tapi doktor india yg sy jmpa mengatakan tidak mempunyai sebarang masalah..padahal sy sentiasa sakit tulang belakang saya..saya risau apabila saya sudah mendirikan rumah tangga,adakah saya dapat mengandung dalam keadaan tulang belakang sy yg slalu sakit…?

  34. pinky Says:

    saya berumur 20 thun..sjak kblakangan ini saya mengalami masalah sakit tulang belakang pada bhgian pinggang.saya mengalami masalah ini hmpir 3 bulan.stiap kali saya duduk atau pun membongkok(sprti memungut brg yg jtuh d lantai) blkang saya trasa amat sakit.adakah masalah yg saya hadapi ini hnya skadar prkara biasa atau sebaliknya?dan apakah punca prkara ini brlaku?

  35. osman bin mansor Says:

    Kalau ingin mencuba kaedah rawatan tradisional bulehlah menghubungi Pak Lang diBaling Kedah. Dengan izin Allah banyak dah yang berjaya.

  36. iela Says:

    setiap kali datang bulan bhgn belakang atas punggung saya mesti terasa sakit. saya pernah jatuh motor yang menyebabkan sakit yang teramat kat pinggang. adakah sakit tersebut d sebabkan saya datang bulan atau kesan daripada jatuh motor?.

  37. Alin Says:

    Sya skt pinggang dh 4 buln apa sBP

  38. Alin Says:

    dah x ray dn ultrasound doktr kata x de btu krg..sya dh bingung penykt ni.klu korg ada ubt lain utk menymbuhkn skit sy ni hubungi sya no.tel ni utk mmbr pndpt pd sya 0126416883

  39. azmi Says:

    salam,

    saya berumur 28 tahun,dah hampir sebulan saya rasa sakit belakang dan menyebabkan pingang saya sakit setiap kali melakukan pegerakan(membongkok,mencangkung)
    ada kah punca kerana saya aktif bermain badminton atau faktor permakanan..coz saya suka minum air bergas & berkarbonat serta makan benda yg masam..

  40. syamimi Says:

    Salam dr , saya berumur 16tahun dan mempunyai berat badan yang berlebihan. 2-3hari ni saya mengalami sakit belakang yang amat serius pada bahagian atas. Selalunye sakit belakang ni cuma kejap jer tapi sekarang ianya berlanjutan malah semakin teruk.hal ini menyebabkan kesukaran saya untuk bergerak. Bila bergerak saya rasa sangat sakit sehingga menyebabkan tengkuk saya berasa sangat lemah. Baring sakit , duduk pon sakit , berdiri pon sakit , berjalan apatah lagi.. Keadaan ni amat merisaukan saya. Apa pandangan doktor mengenai hal ini? Adakah ianya normal ? Atau sesuatu perkara yang perlu diambil serius? Saya risau jika keadaan ni berlanjutan,bagaimana saya nak kesekolah dan melakukan aktiviti?

  41. haizum Says:

    hai dr.. sejak sebulan lepas dan sekarang.. sy selalu sakit belakang.. area bahu ke pinggang. boleh advice sikit..

  42. jamal Says:

    Askm dr.saya seorang yg aktif membuat latihan sukan terutama berlari. Saya akan berlari setiap hari 10km 5-6 kali seminggu. Sya selalu sakit tulang belakang hingga kan saya bernafas pun sukar apabila penyakit saya ini datang. Saya sudah membawa berjumpa doktor tetapi doktor mengatakan cuma marsal saya yg membuatkan saya sakit. Apakah punca sebenar penyakit saya doktor

  43. Jaacob Nyalong Says:

    bapa saya mengalami sakit belakang/pinggang yang amat kuat sehingga belaiu tidak mampu untuk duduk atau berjalan sejak beberapa bulan sehingga sekarang. saya telah membawa beliau berjumpa dr pakar beberapa kali namun tiada tanda tanda sembuh dan dari x-ray dr mengatakan beliau mengalami masalah tulang. Ada tak Dr Nizar datang ke sarawak untuk membuat rawatan di klinik pakar dan saya ingin membawa bapa saya untuk bejumpa dan mencuba kaedah ini. Mungkin iyanya boleh membantu.
    Sekian Terima kasih.

  44. mamamyraa Says:

    sy ade masalah tulang belang kerap sagat sakit………..skarang sakit tu sakit smpai tulang rusuk sbelah kiri sy………..ape sbenarnya tu………

Leave a Reply